torstai 27. huhtikuuta 2017

Kirjoneulekammo

Jo useamman vuoden olen onnistuneesti vältellyt kirjoneuleita. Aikanaan tein niitä paljon ja nuorempana ei lopputuloksella ollut niin väliä, jos nyt vähän langat kiristivät työn kuprulle ja niin edelleen. Sitten alkoi käsialan siisteys merkitä niin paljon, ettei muutaman kokeilun jälkeen ole kirjoneuleisiin ollut paluuta. Viime vuosien aikana olen paljon harjoitellut ihan neuletekniikoita saadakseni aikaan siistejä neuletöitä. Se on ehdottomasti kannattanut, koska harjoittelu tuottaa kyllä tulosta, mutta toisaalta neulominen ja sen kanssa hifistely saattaa olla tuskastuttavaa. Aiemmin inhosin myös kirjoneuleissa lankojen vaihtoa, mutta nyt olen siihenkin opetellut vaihtoehtoisen tavan kuinkas muuten kuin netin ohjevideoiden avulla. Ja nyt täytyy sanoa, että myös kirjoneulekammoni olen nyt kyllä voittanut!

Anelmaiset ovat minua aina jotenkin houkutelleet ja pitkän harkinnan jälkeen ajattelin niitä sitten kokeilla. Jo pelkästään värien valitseminen on haasteellista, koska kauniiden värien yhteensopivuutta ei aina ole niin helppo arvata. Jälkeenpäin olen myös netissä ihastellut ihan kaksivärisiäkin versioita, joita voisi myös olla mukava kokeilla. Ohjetta lukiessa mietin, että pystyykö telkkaria ollenkaan samalla katsomaan, mutta pelkoni oli aivan turha. Anelmaisten ohje on yllättävän helppo (mutta riittävän haastava) ja paljonhan kirjoneuleissa samaa toistetaan. Olen myös opetelleet langan värin vaihtamiseen tekniikan, jossa vanha lanka päätellään jo neuloessa uuden neuleen sekaan. Viimeistely onkin ollut siten todella paljon helpompaa.

Ensin valmistui yksi pari, sitten toinen ja sitten kolmas. Näihinhän jäisi ihan koukkuun ellei jonossa olisi monta monituista muuta projektia. Kun yhden kokeilun on tehnyt, sitä haluaa kokeilla toista väriyhdistelmää. Ja sitähän voisi jatkaa loputtomiin! Kirjoneuleissakin tasaisinta jälkeää saa neulomalla kirjoneuleita. Niitä voi aina tasata jälkeenpäin, jollei neule tolkuttoman kireää. Langanpäättelytapanikin sopii kirjoneuleisiin oikein hyvin, sillä viimeistelyvaiheessa aina päätellyt langan kiristämisen jälkeen, neuleen saa helposti tasattua siistiksi. Kaipa tähän hommaan uskaltaa lähteä jatkossakin!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti